سیستم سوخت به گونه‌ای طراحی شده است که مخلوط قابل انفجاری از هوا و سوخت به موتور وارد می‌شود. هوا و سوخت در کاربراتور با هم مخلوط می‌شوند. در حالت کارکرد معمول موتورهای بنزینی، یک قسمت سوخت باید با 16 قسمت هوا از نظر وزنی با هم مخلوط شوند. بنابراین مقدار هوای زیادی نسبت به سوخت، از طریق کاربراتور به موتور وارد می‌شود.

فیلتر هوا موتور

بیشتر بخوانید:فیلتر هوا

هوا معمولاً حاوی گرد و خاک هم هست. اگر هوایی به کاربراتور وارد می‌شود را تمیز نکنند، ذرات گرد و خاکی که به موتور وارد می‌شود، آسیب‌های جدی به آن وارد می‌کند. این ذرات قطعات کاربراتور و شمع‌ها را خراب می‌کنند و پیستون‌ها، رینگ‌های پیستون، دیواره‌های سیلندر، بلبرینگ‌ها و بسیاری از قطعات متحرک دیگر نیز ساییده و خورده می‌شوند.

به همین دلیل، هوا پیش از آن‌که به کاربراتور وارد شود، باید تمیز شود. برای این کار از فیلترهای هوا استفاده می‌کنند. این فیلترها را معمولاً بر روی شیپوری هوا یا محل ورود هوا به درون کاربراتور نصب می‌کنند. تمام هوایی که به کاربراتور وارد می‌شود، ابتدا باید از فیلتر هوا عبور کند.

فیلترهای هوا نه تنها با جدا کردن ذرات گرد و خاک کمک می‌کند تا هوای ورودی تمیز شود، بلکه جلوی سر و صدای ناشی از ورود هوا به درون کاربراتور، مافلر و درگاه‌های سوپاپ‌ها را هم می‌گیرند. علاوه بر این، در مواردی که آتش موتور از کاربراتور بیرون می‌زند، این فیلترها به عنوان از بین‌برنده شعله نیز عمل می‌کنند.

آتش پشتی در موارد مشخصی رخ می‌دهد که دلیل آن هم احتراق مخلوط هوا و سوخت در سیلندر، پیش از بسته‌شدن شیر ورودی است. وقتی که این اتفاق رخ می‌دهد، یک برگشت به عقب لحظه‌ای در کاربراتور اتفاق می‌افتد. صافی هوا باعث می‌شود تا شعله به درون کاربراتور وارد نشود و بنابراین، از شعله‌ور شدن کف‌های بنزین در بیرون از موتور جلوگیری می‌شود.

انواع فیلترهای هوا در موتور

فیلترهای هوا را بر اساس اصول فیلترکردن و طبیعت ماده فیلترکننده در آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند. نوع فیلتر خاصی که در یک موتور مشخص از آن استفاده می‌شود، بستگی به جوی دارد که موتور در آن کار می‌کند.

انواع فیلترهای هوا به طور معمول عبارتند از:

  1. فیلترهای هوا از نوع حمام روغن
  2. فیلترهای هوا نوع خشک
  3. فیلترهای هوا نوع خیس‌‌شده با روغن
  4. فیلترهای هوا از نوع کاغذی چین‌دار
  5. فیلترهای هوا از نوع سانتریفیوژی

1. فیلترهای هوا از نوع حمام روغن

این فیلترهای هوا از نوع وظیفه سنگین هستند و به شکل‌های مختلفی طراحی می‌شوند. یکی از این مدل فیلترها که در شکل نشان داده شده است، به گونه‌ای طراحی شده است که در بالای کاربراتور قرار می‌گیرد و به هواکش موتور گیره می‌شود. این نوع صافی از یک عنصر فیلتر تشکیل شده است که با روغن اشباع می‌شود. در پایین نیز یک ظرف روغن جداگانه وجود دارد. این فیلترهای هوا در دو مرحله عمل می‌کنند.

فیلتر هوا حمام روغن

در مرحله اول، هوا با سطح روغن برخورد می‌کند و در جهت عکس به سمت بالا و به عنصر فیلتر بر می‌گردد. ذرات گرد و خاک نیز به سطح روغن خورده و توسط آن‌ها جذب می‌شوند. در مرحله دوم، هوایی که قسمتی از آن تمیز شده است، از عنصر فیلتر عبور کرده و ذرات گرد و خاک در آن گیر کرده و باقی می‌مانند. در نهایت، هوایی که اکنون تمیز شده است، از طریق مسیر مشخص‌شده به درون کاربراتور می‌رود.

بسته به میزان شدت آلودگی‌ها و شرایط کارکردی، این فیلترهای هوا را باید به صورت دوره‌ای تعویض نمود. این فیلترها را به طور کامل در آورده و با بنزین می‌شویند. روغن موجود در صافی نیز تعویض می‌شود.

2. فیلتر از نوع خشک

فیلتر هوا خشک

این فیلترها از نوع وظیفه سبک هستند. این فیلترها از یک عنصر تمیزکننده ساخته شده و در حمام روغن قرار ندارند. عنصر تمیزکننده به شکل خاصی چین دارد که یک صفحه‌ی مش آتش بر روی آن قرار می‌گیرد تا قدرت ایجاد کند. این قسمت تمیزکننده را در یک محفظه‌ی صداخفه‌کن قرار می‌دهند. در شکل، بخشی از یک صافی از نوع خشک نشان داده شده است.

3. صافی هوا از نوع خیس‌شده با روغن

صافی هوا خیس‌شده با روغن

این فیلترها معمولاً از یک نوع شبکه‌ سیمی ساخته‌ شده‌اند که یک فیلم نازک روغن روی آن‌ها است. هوا از این عنصر می‌گذرد و در این بین، ذرات گرد و خاک موجود در هوا به این فیلم روغن می‌چسبند. این مدل فیلترهای روغن را باید به صورت دوره‌ای و تقریباً در هر 800 کیلومتر تمیز کرد که برای این کار، شبکه‌ی سیمی را در بنزین یا پارافین می‌شویند. پس از آن‌که کاملاً خشک شد، آن را با روغن موتور پوشش می‌دهند و می‌گذارند تا خشک شود. سپس، آن را دوباره جا می‌زنند تا کار کند.

4. فیلترهای هوا از نوع کاغذی چین‌دار

فیلتر هوا کاغذی چین‌دار

این فیلترها از یک عنصر صاف‌کننده از نوع کاغذ آغشته به رزین ساخته شده‌اند. این نوع صافی به صورتی که در شکل نشان داده شده است، ساخته شده است. بازده و کارآیی این فیلترها بسیار بالا است. با توجه به این‌که کاغذ دارای چین و چروک است، بنابراین، مساحت زیادی فراهم شده و محدودیت در جریان هوا نیز کم است. این قسمت باید به صورت دوره‌ای و تقریباً در هر 20000 کیلومتر شسته شود.

5.    فیلتر هوا از نوع سانتریفیوژی

فیلتر هوا سانتریفیوژی

در شکل، صافی هوا از نوع سانتریفیوژی نشان داده شده است. در این مدل فیلتر هوا، هوا به صورت فرفره‌ای حرکت می‌کند و بدین ترتیب، تمامی ذرات گرد و خاک به واسطه نیروی گریز از مرکز به اطراف محفظه پرتاب شده  و از طریق شیارها بیرون کشیده می‌شوند.

جریان اصلی هوا از مجموعه لوله‌هایی که با یک زاویه مشخص قرار گرفته‌اند، عبور می‌کند تا جریان هوا را به یک مسیر مستقیم هدایت کند و سپس وارد صافی هوا می‌شود. هوا به طور کامل توسط این صافی تمیز نمی‌شود و بنابراین، از این صافی به عنوان صافی مرحله‌ اول در محل‌هایی که غلظت گرد و خاک بسیار زیاد است، استفاده می‌شود. این فیلترها را تحت عنوان فیلترهای گریز از مرکز می‌شناسند.

شما میتوانید برای خرید لوازم یدکی کیا و یا لوازم یدکی هیوندای به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED